الآن تقرأ
عن الجنس الاعتيادي .. جنس الفانيليا

النهاردة هنتكلم في أول شكل للعلاقات الجنسية وهو الجنس الاعتيادي أو الشائع ( regular sex ) أو كما ما يطلق عليه ( Vanilla Sex ) ..

ببساطة جداً ،، ممكن نقول إن الجنس الاعتيادي هو الجنس اللي أغلب الناس تعرفه وبتمارسه وبيكون هدفه هو الوصول إلى درجة الاستمتاع التقليدية بدون أي ممارسات غريبة أو غير معتاده لإتمام علاقة جنسية لطيفة بأقل قدر من المجهود والوقت وبينقسم لمرحلتين وهما :

– المداعبات :
سلوكيات استثارة جسدية هدفها الأول والأخير إتمام مرحلة الاستعداد الجسدي والنفسي للجماع ( intercourse ) ، وغالباً بتتم بسرعة لأنها بالنسية للطرفين مجرد وسيلة تهيئة وليست غاية في حد ذاتها .

– الجماع :
هو إيلاج واحتواء بين طرفين هدفه الأول هو الوصول للأورجازم بأقل جهد وبدون أي مثيرات أو سلوكيات أخرى ، وبالتالي فهي آلية ميكانيكية بالدرجة الأولى هدفها الإنجاب أو تسكين الشهوة الجنسية أو كلاهما معاً .

* ملاحظات :
– معظم العلاقات بتبقى رتيبة وكأنها تقضية واجب بعد فترة من بداية العلاقة وهنا بيجي دور الطرفين في تحديث طبيعة وشكل العلاقة .

– فيه فرق بين الشخص المبدع ( اللي قدر ينتقل بالجنس من مجرد علاقة ميكانيكية واجبة إلي استمتاع دائم وتجديد مستمر ) ، والشخص الراديكالي ( بيمارس الجنس علشان يخلّف فقط او يسكّن جماح شهوته ) .

– التحفظات الجنسية هي طريقة بيستخدمها بعض الأشخاص ذوي القدرات المحدوده والخيال المنغلق لتجنب الإحراج والفشل احياناً .

– الفشل في الجنس مش عدم القدرة علي الإنجاب بل هو عدم القدرة علي الإبداع واستمرار حالة الملل والتكرار والرتابة .

– أي حيوان بيتناسل لكن مبيقدرش يخلق ألعاب جنسية وسلوكيات مثيرة زي قدرتنا نحن البشر ، لازم تفهم إننا متطورين عنهم وبالتالي المفروض ميكونش هدفك هو إنك تخلّف بس ، لأنه هيبقى نكاح ، بالظبط زي أي حيوان .

– خوفك من المصارحة ده عجز في شخصيتك ، معتقدش إن فيه أغبى من إنك تُحرج أو تخاف تتكلم مع الشخص اللي جنبك عن السلوكيات أو الممارسات اللي بتسعدك وهو كذلك .

– النقاط المشتركة هي وسيلة خلق علاقة جنسية سعيدة ، الجنس مش واجب ، لو حولته لواجب يبقى من الأفضل إنك تستخدموا ( Sex Machine ) وتستريحوا سوا وهي هتقوم بدورها الميكانيكي .

 

عن الكاتب
محمد الجلالي
مؤسس سكسولوجي، وطالب بكلية الحقوق جامعة طنطا، مُهتم بالفلسفة والسايكولوجي والسكسولوجي ..
التعليقات

يجب عليك تسجيل الدخول لإضافة تعليق